over mongolie en een losse wagon - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van erwin boomars - WaarBenJij.nu over mongolie en een losse wagon - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van erwin boomars - WaarBenJij.nu

over mongolie en een losse wagon

Blijf op de hoogte en volg erwin

09 December 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

9 December, kloosters en koude voeten

De volgende morgen wakker geworden met een uitzicht over de wit besneeuwde steppen van Mongolië. Het is duidelijk geen dikke laag sneeuw, maar een dun laagje poedersneeuw. Dit geeft net een witte gloed over het hele landschap. De rest van de morgen een beetje geschreven, gelezen en een beetje foto’s gemaakt.

In Ulan Bator het hostel opgezocht en toen ingecheckt. De kamer is zeer goed voor elkaar, het lijkt wel een hotelkamer met bureau, flatscreen en ruim tweepersoonsbed. Er is zelfs een laundry service. 5 dollar en alle was wordt voor mij gedaan. Deal! Heb ik mooi alles weer schoon voor de rest van de trip.

Vervolgens richting het Gadan Monistairy gelopen. Dit is een boeddhistische tempel, en echt een hele mooie. Ik ben er nu al wel achter dat ik nog niet voor 100% op de winter gekleed ben. De kou trekt nog door de zolen van de schoenen, en een echte bontmuts ontbreekt nog. Dus na het monistairy eerst even opgewarmd in een klein restaurantje met een kop thee.

Vervolgens op zoek naar een bontmuts. Tenslotte een hele goede gevonden die ook nog mooi stond (vond ik) Daar vlakbij ook nog een paar isolerende inlegzolen gevonden. Helaas hadden ze mijn maat niet meer, dus maar een maat kleiner gehaald. Dat moet volgens mij ook wel goed gaan.

Bij het hostel zat ook een restaurantje, daar maar even wat gegeten (absoluut goed!) en vervolgens ’s avonds een beetje zitten tv kijken, verhalen schrijven en internetten (en eindelijk weer kunnen facebooken en waarbenjij.nu bij kunnen werken.

Dan opeens tegen een uur of 11 een heleboel lawaai in het hostel. Tot dan toe was ik de enige in het hele hostel geweest. Maar nu kwamen er in een keer zo’n 45 man tegelijk binnen, die allemaal een bed moesten hebben. Dus dat gaf een boel onrust. Ik moet zeggen, weinig last van gehad, want ik was toch nog aan het schrijven. Dus gewoon een uurtje langer doorgegaan met schrijven en tv kijken (lang leve discovery channel, die zendt uit in het Engels). Vlak voor bedtijd nog even gekeken naar “the Thing” een horrorfilm, chinees nagesynchroniseerd en ondertiteld in het Nederlands (!?!)

10 december, en weer verder naar Rusland.

Na het opstaan was het eerst tijd om mijn was op te halen en de tas in te pakken, omdat ik al om 10 uur moest uitchecken. Mijn bagage kon ik gelukkig stallen bij de receptie. (dit is over het algemeen geen probleem)

Vervolgens nog even richting het sühbataariin Talbai. Een groot plein voor het parlement met een heel groot beeld van een mongool op paard en bij het parlement een groot beeld van Jengis khan. Daar nog even een paar foto’s gemaakt, en toen op weg om mijn Tugruks te wisselen voor roebels.

Dat valt dus niet mee. De eerste bank had geen roebels, de volgende maar 1000 en de volgende kon maar 500 roebels wisselen.

Toen even de moed opgegeven, en even gaan informeren of het ticket al binnen was bij het hostel, en om mijn grote en zware fototas te droppen. Het ticket zou die middag binnen komen, ruim op tijd voor de trein van 9 uur ’s avonds.

Vervolgens maar weer de stad in gelopen om te kijken bij een boekhandel die Engelse boeken zou hebben. Ik kwam er vanmorgen langs, maar toen was deze nog niet open. Nu was hij nog wel open, en een mooi goedkoop boek gevonden. Heb ik nog weer wat te lezen in de trein.

Vervolgens door naar de supermarkt voor het uitgeven van het laatste geld. Dus een fles wodka gekocht, en nog een aantal zaken die wel lekker waren in de trein. Daarmee was het geld bijna geheel op, nog zo’n 50 eurocent over. Vervolgens door naar het hostel voor het schrijven van de vakantiekaartjes, iets wat ik al de hele vakantie had moeten doen, maar veel te weinig tijd voor had.

Helaas ben ik ergens onderweg mijn rode adresboekje verloren, dus had ik niet alle adressen. Mocht je geen kaartje krijgen, is dat niet omdat ik je vergeten ben, maar omdat ik je adres niet had (sorry). Daarna nog even met de blog bezig geweest. Daarvan weer een stuk online gekregen. En toen was het al weer tijd om op de trein te stappen.

Tussen de auto’s door laverend (het verkeer is hier echt een chaos, vraag me af of ze verkeersregels kennen) richting het station gegaan. Daar hoefde ik gelukkig niet lang te wachten voordat ik aan boord kon. Volgens mij heb ik weer geluk.

De hele cabine is weer voor mijzelf. Dus de tas naar binnen gezeuld, en mijzelf geïnstalleerd. En daar gingen we. Nog een beetje aan het schrijven geweest, en toen wat geslapen met het ritmisch kedeng kedeng van de trein. Vervolgens wordt je midden in de nacht wakker, omdat de trein stil staat. En dan loop je naar buiten om een frisse neus te halen, is de wagon afgekoppeld van de rest van de trein, die vervolgens vertrekt.

En daar sta je dan……

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erwin

Actief sinds 24 Jan. 2008
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 27921

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 24 December 2012

australie, en dan via china met de trein terug

Landen bezocht: