over geen kremlin, oude kerken en dure winkels - Reisverslag uit Moskou, Rusland van erwin boomars - WaarBenJij.nu over geen kremlin, oude kerken en dure winkels - Reisverslag uit Moskou, Rusland van erwin boomars - WaarBenJij.nu

over geen kremlin, oude kerken en dure winkels

Blijf op de hoogte en volg erwin

20 December 2012 | Rusland, Moskou

Bij aankomst in Moskou eerst mijn bagage naar het nieuwe treinstation gebracht. Dit is een beetje apart aan Moskou, het heeft geen centraal station waar alle treinen aankomen. In plaats daarvan heeft het een stuk of 8 stations waar de trein, en het spoor, in een bepaalde richting beginnen en eindigen. Ik kwam dus uit de richting van Kazan aan op station Kazanskaya, en ga dus door naar Kiev vanaf een ander station, Kievskaya.

Op dat station mijn bagage in de luggage storage gedaan, en toen was het richting het rode plein. Eerst nog even een stop gemaakt op station Ljubljana en daar het KGB gebouw bekeken (althans het gebouw waarvan ik denk dat het dat was). Daar in de buurt een cafeetje opgezocht voor een pot thee en mij even georienteerd op moskou. Ik had niet veel op het programma staan, alleen het rode plein en het kremlin.

Eerst naar het rode plein gegaan. Dat is dus een stuk kleiner als wat ik verwacht had, omdat ik echt een plein zo groot als het tian an men in Beijing was verwachtte. (deze laatste was echter groter als wat ik verwachtte)

Vervolgens mij nog even vergaapt aan de luxe in het GUM gebouw. Dat is het voormalige staatswinkelcentrum, waar je in de Sovjettijd alleen met harde valuta kon betalen en waar dus alleen de westerlingen en de elite boodschappen konden doen. Ook na de val van het communisme is het een luxe zaak gebleven , met de duurste winkels (de kalverstraat is er niks bij). Het gebouw en de aankleding voor de kerst is er er heel mooi. Dus hier nog even uitgebreid rond gekeken.

Na hier opgewarmd te zijn richting het kremlin gelopen.Bij het Kremlin aangekomen kreeg ik vervolgens een nogal slecht bericht: “sorry, the Kremlin is closed today. It will be open again tomorrow. Just come back tomorrow. But it is closed today”

Ok, weg planning voor vandaag. Dus maar even een kop thee gaan drinken. Nou ja, kop ….. hier komt de thee gelijk in een potje van 0,4 liter. Dus heb ik in ieder geval ruim de tijd om de gids door te spitten op zoek naar iets interessants. Dat is dus niet veel. De meeste bezienswaardigheden zitten in het kremlin.

Eerst de Basiliuskathedraal op het rode plein bekeken. Dat is die bekende kerk met al die koepeltorentjes. Het is een russisch orthodoxe kerk uit de 11e eeuw, dus binnen veel iconen en kleine gangetjes, maar zonder glas in lood ramen. Was wel interessant om allemaal te kunnen bekijken.
Er zitten nog een paar oude kerkjes in de buurt. Maar even die kant opgelopen om daar te kijken. Deze waren echter niet spectaculair en waren ook niet te bezichtigen.

En dan kom je bij de laatste kerk voorbij een oud gebouwtje met een lage deur met een kaartje er aan: “open” Dus even wezen kijken. En dan kom je in een klein winkeltje voor iconen en kerkkaarsen. Wel even bukken, de deur was echt heel laag. Daarnaast zat een klein bakkerijtje met absoluut lekkere koek. Dus een groot stuk gehaald, en toen verder gewandeld.

Ik had ook nog het adres gevonden van een engelse boekhandel. Dus maar besloten om daar ook even langs te gaan voor een nieuw leesboek. Ik ben al weer aardig door de leesboeken heen, het boek uit Kazan was maar een dun boekje. Dus richting de boekhandel gelopen. Natuurlijk eerst te ver doorgelopen. Maar uiteindelijk toch de winkel gevonden. En dan heb je zo veel keus, dat je daardoor juist bijna geen goed boek vinden. Tenslotte een mooi boek gevonden.
Toen op weg gegaan om een goed restaurant te vinden. Na enig zoeken wat leuks gevonden. “sherbet” een leuk oosters restaurantje. Hier een lokaal gerecht uitgezocht, lamb chops met oosterse saus op een hot plate. Dat smaakte absoluut goed. Ook krijgt het restaurant een pluspunt voor de Irish coffee.
Alleen het betalen duurde wat langer. De rekening kwam snel genoeg, maar het duurde vrij lang voordat ze de rekening weer ophaalden en ik het wisselgeld kreeg. Was gelukkig geen probleem, ik had alle tijd, en een net aangeschaft goed boek. Nog even gekeken hoe de buren een hookah kregen. Dit had ik in Kazan al veel gezien. En hier zie ik dus ook al dat er voor het eten een hookah bij de tafel besteld wordt.
Tenslotte werd er toch afgerekend en kon ik weer richting het station.

Onderweg eerst nog weer een stop gemaakt op het rode plein voor een paar avondfoto’s en een potje thee. Ik kon beter nog even bij het rode plein gaan zitten als dat ik op het station zit te kijken. Uiteindelijk toch naar het station gegaan, mijn bagage opgehaald en richting de trein gegaan.

Bij het instappen kreeg ik gelijk de douane controle voor het vertrek uit Rusland. Had ik heel keurig alle inschrijvingen van alle Russische hotels bewaard, wordt hier absoluut niet naar gekeken. Vervolgens door naar de cabine. Ook dit keer weer volle bak met een boven buur die alweer vrijwel direct na vertrek gaat slapen (het is ook al 11 uur ’s avonds) en een moeder en zoon die op terugweg naar Kiev waren. Niet al te lang met hun gesproken, want we waren allemaal vrij moe. Een geluk is dat de trein zonder stoppen in een keer naar Kiev rijdt, dus geen lastige stops onderweg en je kunt mooi de hele nacht doorslapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erwin

Actief sinds 24 Jan. 2008
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 27919

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 24 December 2012

australie, en dan via china met de trein terug

Landen bezocht: