bezoek corroborree wetlands, crocs en lichfield - Reisverslag uit Darwin, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu bezoek corroborree wetlands, crocs en lichfield - Reisverslag uit Darwin, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu

bezoek corroborree wetlands, crocs en lichfield

Blijf op de hoogte en volg erwin

02 November 2012 | Australië, Darwin

Een dag over vliegvelden, krokodillen en vandalismebestendige barkrukken.

Vanochtend eerst een beetje uitgeslapen en weer ontbeten met broodje goudse kaas.
Stipt kwart over tien was de tourbus er dan ook en ging het richting corroborree Billabong.
Onderweg moet natuurlijk de tijd volgepraat worden dus een heleboel verhalen gehoord over de tweede wereldoorlog en de luchtaanvallen van de japanners op Darwin en omgeving.
Blijkbaar waren de australiers aardig slim bezig. Waarom 1 vliegveld bouwen als er zo veel ruimte is in de omgeving. Dus hebben ze in de omgeving zo’n 30 vliegvelden aangelegd. Stelt niet veel voor hoor, gewoon een stuk outback vlak maken en veranderen in een startbaan. Stel een aantal lege olievatien in een ruime cirkel op en vul ze met zand en je hebt een schuilplaats bij luchtaanvallen. Als je dan zo over de Stuart Highway rijdt, zie je nog her en der van die dirtstrips liggen langs de kant van de weg.
Na deze uitgebreide uitleg onderweg was het tijd voor de eerste stop onderweg. “The window on the wetlands” een infocentrum en uitkijkpost over de wetlands rond darwin.
Nu is er op dit moment nog niet veel van te zien, maar over een aantal maanden staat daar de hele omgeving blank en kun je vanuit de achterbak van je pick up op de grote weg gaan vissen omdat daar dan een halve meter water op staat. Moet je dan natuurlijk wel uitkijken voor de krokodillen want die zwemmen dan intussen overal in het rond.
Hierna richting corroborree billabong voor een cruise en een zeer goede lunch van salade met brood en crackers.
De tour was absoluut zeer goed geslaagd, zeer informatief en met zeer veel te zien. Ik heb in ieder geval een aantal zeer mooie opnames van krokodillen en diverse vogels!
Na de tour op de terugweg nog even een stop gemaakt in Humpty Doo, en het lokale cafe waar je in ieder geval waarschijnlijk niet gauw een barkruk in je nek krijgt. Alles wat daar los zit in het cafe en wat bij een ruzie eventueel zou kunnen worden gebruikt zit vastgebout aan muur, grond of bar.
Vervolgens afgezet bij het hostel waar het tijd was voor nog een afzakkertje en de verhalen van iedereens excursies voordat het tijd was om het bed op te zoeken. Wekker rammelt vroeg morgen.

Vandaag was het vroeg het bed uit, de Jumping crocodiles en Litchfield tour begon al om 7 uur.
Mooi plekje gevonden op de bijrijdersstoel, net als gisteren trouwens. Niet precies een bijrijdersstoel, je zit net schuin naast de bestuurder, maar het geeft je wel een mooi zicht.
Toen onderweg naar de “jumping crocodiles” in de Adelaide river. Onderweg dezelfde verhalen over de vliegvelden gehoord. Is ook dezelfde route en voor de rest is er niet veel interessants op dat stuk van de weg. Moet wel zeggen dat er een duidelijk andere insteek bij het verhaal van vandaag zat. Had voor een deel veel meer betrekking op de invloed van en de inzet door de Aboriginals tijdens de tweede wereldoorlog op de gevechten rond Darwin.
We hebben in dat opzicht ook een chauffeur/gids die ook weet waar hij over praat. Hij komt van oorsprong uit de omgeving van Kakadu en is ook opgegroeid rond een Aboriginal gemeenschap. Hij is dan ook redelijk goed op de hoogte van de problemen van de huidige gemeenschappen om hun cultuur in stand te houden in een duidelijk verwesterde omgeving.
Na een interessante rit aangekomen bij de toerboot waar het al gauw van start ging. We waren nog maar kort op weg op de Adelaide river toen de eerste krokodil al opdook.
Deze werd dus al snel verleid met een kippenkarkas om uit het water omhoog te springen. Na een aantal pogingen en een aantal mooie opnames had hij dit dan ook te pakken.
Helaas voor hem kwam al vrij vlot zijn grote neef voorbij die hem met een boel kabaal de biezen liet pakken.
Nog een aantal foto’s met grote neef gekregen en ook met enkele andere krokodillen. Toen de karkassen dan ook op waren rustig terug gevaren richting steiger.
Onderweg werden nog even de haviken gevoerd met restjes vlees. Dit leverde ook nog enkele mooie plaatjes op.
Vervolgens zijn we doorgereden naar litchfield voor een bezoek aan de termietenheuvels. Deze waren absoluut zeer mooi en de uitleg was ook zeer interessant.
Volgende stop waren de watervallen waar we de kans hadden om wat te gaan zwemmen. Natuurlijk was ik weer veel te druk met allerlei spinnetjes op de foto te zetten, dus tegen de tijd dat we gingen eten was ik nog niet aan het zwemmen toegekomen. Het eten was goed voor elkaar, do it yourself sandwiches, simpel en heerlijk. Geef de gasten voldoende brood, sla, komkommer etc. en diverse soorten vlees en tonijn, en laat ze zelf hun sandwich maken. Absoluut smakelijk en zeer simpel.

Volgende stop was een tweede waterval. Hier zijn we niet wezen zwemmen maar was het alles bewonderen, foto’s maken en weer verder. Bij de laatste watervallen, was het wel weer zwemmen, wat ik dan ook na de foto’s gedaan heb. (op het laatste moment 5 minuten voordat we weer naar de bus gingen nog snel even een duik genomen en er weer uit.) was wel voor de laatste bij de bus!!!!
Na deze verfrissende duik bij het warme weer was het al weer tijd voor de terugreis naar Darwin. Hier hebben we met de hele groep nog even de zonsondergang boven de zee bekeken en toen was het helaas al weer tijd om terug gebracht te worden naar het hostel.

Daar gelijk maar begonnen met alle spullen in te pakken voor de trip naar Katherine gorge. De bus vertrekt al om 7 uur dus ik kan het mijn kamergenoten niet aandoen om ’s ochtends nog druk bezig te zijn met het inpakken van de tassen.
Als laatste nog even boodschappen gedaan (1 brood) en toen het bed in.

• 06 November 2012 - 20:31

Simone:

Hoi Erwin ! Lijkt geweldig. Veel goed licht! Have fun !!

Groetjes Simone

• 12 November 2012 - 10:10

Erwin Boomars:

dat lukt absoluut wel. tot nu toe aantal mooie foto's geschoten. geniet er absoluut van