het baikal meer - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van erwin boomars - WaarBenJij.nu het baikal meer - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van erwin boomars - WaarBenJij.nu

het baikal meer

Blijf op de hoogte en volg erwin

11 December 2012 | Rusland, Listvyanka

11 december, dagje trein

Dat enkel 1 wagon op het perron blijft staan,dat bleek dus zo te horen. Wij worden dus later aan een andere trein aangekoppeld voor de rest van de reis. Maar intussen sta je een paar uur op een perron te wachten te wachten op de trein. Intussen heb ik al wel een medepassagier gekregen. Boris uit Mongolië, die voor zijn werk naar Ulan Ude moet.Even rustig kennis gemaakt.

Intussen krijg je al wel de paspoortcontrole en douane van Mongolië. Het loopt intussen wel af en aan met uniformen.Het duurde wel even voordat alles rond was. Tegen de tijd dat de Mongoolse douane klaar was, kwam de Russische douane langs. Deze moest ook weer overal bovenop en onder kijken voor smokkelwaar. Ook kwam er nog een hond door de trein.

Vervolgens ging het pas tegen de middag weer verder. Nog even weer een bak noodles gegeten en toen duurde het niet lang voordat het al weer donker was. ’s Avonds nog even gekletst, wodka gedronken (ik moet die russen toch beter uitleggen dat je wodka per borrelglas drinkt en niet per mok) ’s nachts goed geslapen en de volgende dag er vroeg weer uit.

12 november, Lystvyanka

Om 9 uur rolde de trein dan ook het station binnen. Buiten was het op dat moment nog donker. Ik had al in de trein voorbereid dat de meeste spullen op het station van Irkutsk de Luggage storage in konden, en dat ik dus met alleen het meest noodzakelijke op pad ging.

Omdat ik een verandering in het reisschema had gekregen (Ik hoorde in Australië dat de trein vanuit Irkutsk een dag later zou vertrekken) moest ik voor morgennacht nog onderdak hebben. Dus eerst Irkutsk in gegaan voor een hamburger en een cola.

En toen door naar het hotel en een behoorlijke kamer geboekt zodat ik mij in ieder geval goed op kan frissen voor de 3 dagen die ik na Irkutsk in de trein door mag gaan brengen.

Vervolgens een marshrutka naar Listvyanka genomen. Aldaar eerst maar de weg gevraagd bij de Tourist Information. Hmm, de vrouw bij de toerist information spreekt geen woord Engels. En tot nu toe spreek ik maar een klein handboekje aan Russisch. Het is absoluut een zeer handig boekje, maar dit keer had ik er geen hulp aan.

Uiteindelijk zijn we er toch uitgekomen en belde ze het hotel. Deze stuurden vervolgens een busje om mij op te pikken en af te zetten bij het hotel. Het is meer een motel dan een hotel, met een aantal blokken kamers rondom een centraal pleintje.

Maar ik heb absoluut niets te klagen. De kamer is groot genoeg, lekker warm en met een 2 persoonsbed, douche en toilet en een tv met 2 zenders en een “tijdbom” Iedere keer dat je de tv op die zender zet, zie je een Russische tekst en begint het vanaf 10 minuten af te tellen.

Vervolgens dik ingepakt, Siberië is koud, een wandeling gaan maken door het dorp. Ik kan mij voorstellen dat het hier in de zomer stikt van de toeristen. Overal zitten kleine hotelletjes en er wordt nog steeds bijgebouwd. Ik zag een bordje van dog sley riding 800 meters, dus die kant maar eens opgelopen om te kijken. Het was wel een leuke wandeling door mooie besneeuwde landschappen.

Bij de husky farm gekeken en geïnformeerd wat een sledetocht zou kosten. Een ritje van 5 kilometer zou 1500 roebel kosten, Dat viel mij nog mee. Dus mooi een rit met een hondenslee gemaakt. Echt leuk, en het gaat ook nog best wel snel. Vervolgens nog een paar foto’s gemaakt.

Daarna weer rustig terug geslenterd naar het hotel voor een pauze en om te kijken wat de volgende bestemming zou worden. Er zou een kerkje vlakbij zijn die wel bijzonder was. Dus die kant op gewandeld. Kerkje was wel leuk, maar dan kom je daar en wat staat daar naast de kerk, een Russische BMP, een Russisch infanterie rupsvoertuig. Die zal wel omgesmeed moeten worden in ploegscharen.

Nog even een paar foto’s gemaakt en toen richting het Baikal meer gelopen voor een paar zonsondergang foto’s te maken. Een paar mooie rode luchten gemaakt met de zon wat hoger boven de horizon. Een mooie zonsondergang zit er zo te zien niet in. Er hangt een waas van mist over het water. Je ziet het uit het water komen, en dan of over het water wegdrijven of zelfs opstijgen als een kleine wolk.

Toen doorgegaan naar een restaurantje wat mij aangeraden was. Het zag er wel goed uit. Alles wordt er boven kolen geroosterd. Begonnen met licht gezouten omul (een lokale vis uit het Baikal meer) met Russisch zwart brood er bij. Dat smaakte zeer goed, en het deed mij zelfs sterk denken dat ik Hollandse nieuwe met roggebrood aan het eten was. Het leek er qua smaak wel aardig op.

Daarna kwam de steak. Dat was jammer, want die was een klein beetje te hard gegaan. Hij had rare tot medium moeten zijn, maar was medium tot well done. Echt jammer, want je kon proeven dat het een goed stukje vlees was. Wat er wel heel erg lekker bij was, was de in spek gegrilde aardappel. Een aparte combinatie, die zeer goed kon. Moet ik absoluut onthouden!!

Daarna nog even geprobeerd om een irish coffee te bestellen, maar daar hadden ze daar duidelijk nog nooit van gehoord. Na de beschrijving kon ze mij al wel vertellen dat ze het niet kon maken, bij gebrek aan Whipped cream.

Daarna terug gegaan naar het hotel voor een goede nachtrust. In het hele dorp was niet veel te doen, en er was geen bal op de tv (zelfs geen film met Doris Day)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erwin

Actief sinds 24 Jan. 2008
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 27938

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 24 December 2012

australie, en dan via china met de trein terug

Landen bezocht: