over openluchtmusea en ijssculpturen in irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van erwin boomars - WaarBenJij.nu over openluchtmusea en ijssculpturen in irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van erwin boomars - WaarBenJij.nu

over openluchtmusea en ijssculpturen in irkutsk

Blijf op de hoogte en volg erwin

13 December 2012 | Rusland, Irkoetsk

13 december, Taltsy zonder woordenboek

Na een goede lange nachtrust, om kwart over negen is de zon hier nog niet op, mijn tas weer ingepakt en was het weer on the road. Richting het busstation gelopen en daar de bus gepakt naar Taltsy, een openlucht museum dat tussen Lystvianka en Irkutsk ligt. Onderweg uitgebreid gesproken met een 80 jarige man die voor controle naar Irkutsk moest en zeer goed Engels sprak.

Taltsy is een zeeer interessant museum met zeer aardig personeel. Volgens mij was ik zo ongeveer de enige bezoeker daar. Op een gegeven moment liep er zelfs een suppoost met mij mee om de gebouwen open en weer op slot te doen die ik wilde bezichtigen.

Tenslotte begon ik toch nog weer koude voeten te krijgen (zolen helpen echter zeer goed). Toen ik dat duidelijk maakte, werd ik gelijk richting een expositie over kinderspeelgoed door de jaren heen geleid. En daar werd ik dus voor een kachel neergepoot, onder het toeziend oog van 3 baboesjka’s, om daar weer op te warmen.

Na opgewarmd te zijn, de rest weer bekeken en toen de bus gepakt, terug naar Lystvianka. Daar ligt op het busstation nog steeds mijn woordenboek. Daar aangekomen bleek de info op slot te zitten met, heel goed zichtbaar, binnen mijn taalgidsje. In het cafeetje er naast kwam ik vervolgens te weten dat de eigenaresse even weg was en zo met een uur tot 2 uur er wel een keer weer zou zijn.

Dus maar even een paar koppen thee gedronken en even wat gegeten. Kip en patat, lekker simpel en goed als je honger hebt. Toen de info weer open was, mijn boekje weer opgehaald.

Vervolgens nog een fransman tegen het lijf gelopen, Jean Michael, die ook de bus naar Irkutsk moest hebben. Dus samen met hem zitten praten en vervolgens met de bus naar Irkutsk. In Irkutsk eerst naar het hotel gewandeld. Onderweg kwam ik nog mijn standbeeld tegen. Voor het hotel was een verzameling ijssculpturen. Daar eerst nog even een paar foto’s gemaakt

In het hotel ingecheckt. Toen nog een plezierige verassing gekregen. Dit is het eerste hotel waar je je kamer per 24 uur hebt. Dus als je, zoals ik, op 7 uur ’s avonds incheckt, dan hoef je de volgende dag pas om 7 uur ’s avonds pas weer uit te checken. Mijn bagage dus naar boven gebracht. Toen naar het station gegaan om de rest van de bagage op te halen. De rest van de avond gebruikt om een beetje verhalen uit te typen en een beetje tv te kijken.

Vrijdag 14 December, Irkutsk

De dag begonnen met het ontbijtbuffet van het hotel te keuren. Er zat voor iedereen wel wat bij. Het ontbijt was wel goed, afgezien van een kleine vergissing (als je verwacht een zoet dessert te hebben, en je hebt opeens een zuur kwark/kaas gebak is het minder)

Vervolgens er op uit getrokken om nog een paar foto’s te maken van een standbeeld en van de ijssculpturen in het plantsoen voor het hotel. Vervolgens de camera weer weg gebracht en op weg gegaan om een beetje rond te slenteren en diverse boodschappen te doen.

Verder wou ik op zoek naar een kapper die engels sprak. Na anderhalve maand wordt het haar wel wat lang. Een kapper vinden gaat nog wel, maar als je daar dan in het engels wat vraagt, krijg je of zo’n “deer in Headlight” blik, of een heel verhaal in het Russisch. Maar geen Engels. Daar schiet ik dus niet wat mee op.
Ook moesten er nog een aantal kleinen dingen gehaald worden voor onderweg. Na de nodige omzwervingen en wat zoeken had ik toch alles bij elkaar gekregen. Toen weer terug naar het hotel gegaan.

Daar nog even wat blogs uitgetypt en genoten van een douche. (of waterballet, de helft van het water kwam uit de bovenkant van de douchekop) Vervolgens uitgecheckt en de spullen in storage gedaan. Daarna met de laptop de stad in om ergens wat te eten, nog even een blog online te krijgen en te facebooken.

Na een flinke speurtocht een restaurant met WIFI gevonden. Daar een blog online gezet en wat te eten besteld.
Daar kwam het voorgerecht. Champignons in een soort van kaassaus, heerlijk!! Het hoofdgerecht was ook uitstekend, een hammetje. En toen ze ook nog in staat waren om mij een goede Irish Coffee voor te schotelen hadden ze het helemaal gemaakt.
Dus, als je ooit in Irkutsk bent, moet je absoluut gaan eten bij restaurant “LANCELOT”


Na het eten rustig terug gelopen naar het hotel. Daar eerst eerst nog even op de foto bij de ijssculpturen en toen de bagage opgehaald en naar het station. Daar was ik mooi op tijd, en heb ik de coupe opgezocht. Deze is goed voor elkaar. Ik heb nu een halve 4-persoons coupe, dus 2 bedden met in de hoek …… Een stopcontact.
110 volt.

Of dit stopcontact het doet, zoek ik morgen wel uit. Eerst het bed maar in, want het is intussen al middernacht, en ik heb een trip van 68 uur in de trein voor me. Ik heb al wel mijn horloge ingesteld op de aankomsttijd. Dit is tevens de tijd in Moskou en de tijd waaraan alle treinschema’s worden aangegeven. (volgens het treinschema begon mijn treinreis om 18.42) Dit leest het treinschema een stuk makkelijker en went mij vast aan de nieuwe tijdszone.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erwin

Actief sinds 24 Jan. 2008
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 27943

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 24 December 2012

australie, en dan via china met de trein terug

Landen bezocht: