eclipse !!!!! - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu eclipse !!!!! - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu

eclipse !!!!!

Blijf op de hoogte en volg erwin

14 November 2012 | Australië, Port Douglas

14 November, Eclipse day!!!!
Het was extra vroeg het bed uit en om 4 uur onderweg naar four mile beach voor de Eclipse.
Ik was niet de enige, overal in het hostel hoorde je de mensen al opstaan.
Op de trap naar beneden Elise weer tegen gekomen en gezamenlijk richting het strand gelopen. Aldaar steeg het humeur gelijk flink Een heldere sterrenhemel boven ons !!!
Een mooi plekje opgezocht en kennis gemaakt met de buren, een wiskundeleraar die ook sterrenkunde gaf met zijn vrouw. Met hen uitgebreid over alle sterren aan de zuidelijke hemel gehad. Dit onder andere via een app op zijn telefoon die de sterrenhemel zoals die op dat moment in die richting was liet zien. Nu ook daadwerkelijk het Zuiderkruis gezien en zelfs venus was te zien. Deze laatste was zelfs nog kort na de zonsopgang te onderscheiden, en heb hem zelfs nog even tijdens de eclips gezien.
Het duurde ook niet lang voordat de zon opkwam …. Achter de wolken aan de horizon. Gelukkig waren er voldoende gaten in de bewolking om het opkomen daadwerkelijk te zien zodat je toch nog een goed zicht had op de intussen al begonnen eclips.
Intussen was het strand al redelijk volgestroomd met mensen en was het live verslag van Elise ook al aan de gang. Dit ging niet helemaal zoals het zou moeten, het geluid kwam vanuit Elise wel door maar geen geluid vanaf de andere kant. Maar met een paar kunstgrepen kwamen de boodschappen toch bij Elise. Precies op tijd voor de laatste stukjes zon. Je zag gewoon dat het weer donker begon te worden en hoe de zon steeds meer bedekt raakte totdat…
Er een wolk voor de zon schoof. Je voelde gewoon de teleurstelling en de stijgende spanning van iedereen om je heen. Het werd donkerder en donkerder totdat, vlak voor de Eclips volledig was, de zon weer achter de wolken tevoorschijn kwam en we konden genieten van een perfect zichtbare Eclips.

Het gevoel van dat moment is gewoon bijna onbeschrijfelijk. Puur kippenvel en een bijna voelbare ontlading bij iedereen op het strand. Ik geloof dat ik wel 30 keer WOW OHH Yesss of YEAH geroepen heb!

Eerst een aantal foto’s genomen natuurlijk, maar ook al gauw de camera aan de kant gelegd om te genieten van het moment. Toen vlak voor het einde van de Eclips de camera weer gepakt voor het einde van de volledige eclips en de terugkeer van de zon…. Die vlak daarop weer achter de wolken verdween . Nog een tijdje op het strand gekeken naar de zon die soms zichtbaar was en soms niet. Toen het licht al weer terug aan het komen was, er op een gegeven moment een punt achter gezet. Toen samen weer terug gelopen, nog steeds helemaal hyped over de gehele ervaring. Echt een gevoel alsof je op wolken loopt. Bij het hostel even afscheid genomen en dat was dan het einde van een echt opzienbarende ochtend.

Ik kan maar 1 ding zeggen, op naar Sydney voor de eclipse van 20 juli 2028