cape tribulation - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu cape tribulation - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu

cape tribulation

Blijf op de hoogte en volg erwin

14 November 2012 | Australië, Port Douglas

Cape Tribulation.

Na zo’n eclips gaat het gewone vakantieleven natuurlijk gewoon door. Dus was het even tas inpakken, ontbijten en wachten op de enigszins verlate bus naar Cape Tribulation. Blijkbaar had de eclipse nogal wat vertraging veroorzaakt.
Toen de bus er was, bagage ingeladen en na een paar volgende pick ups vertrokken richting Cape Trib. In de bus nog even verhalen willen uitwissellen over hoe hun de eclipse hadden beleefd, maar toen hoorde dat ik in cairns de totale eclipse niet te zien was geweest omdat het op dat moment achter een wolk had gezeten. In dat opzicht heb ik dus de goede keus gemaakt om het in Port Douglas te gaan kijken.
Later heb ik nog van iemand gehoord dat het zelfs op het andere einde van four mile beach niet te zien was geweest vanwege bewolking. Cape trib bleek echter volledig wolkenloos te zijn geweest en een zeer mooi gezicht te zijn geweest.
Onderweg in ieder geval nog wat ervaringen uitgewisseld en verder kennis gemaakt. Onderweg nog 1 keer een pit stop gemaakt om de financiën af te handelen en een ontbijtpauze in te lassen. Vervolgens doorgereden naar de Daintree river voor een krokodillentour. Dit is een zeer interessante tour als je nog geen krokodil gezien hebt, maar na 2 tours waaronder een waarbij de krokodillen hoog uit het water komen is een kleine krokodil toch iets minder interessant.
Ik heb wel genoten van de tocht, vooral nadat de schipper een hele tak van een boom af wist te varen. Nu moet ik ter verdediging wel zeggen dat het water natuurlijk wel erg hoog stond. Zon en maan in 1 lijn dat betekent een springtij.
Na deze tour werden we aan de overkant van de Daintree afgezet, waar we zo weer in de wachtende bus konden stappen. Van daar uit doorgereden naar de jindalba boarwalk, een route over vlonders door de mangrovebossen en de jungle zoals die daar voorkomen.
Pedagogisch moment van de tour: Strangler Fig Trees zijn geen speeltoestellen en als je zoontje er in vast komt te zitten zal ie zich zelf moeten redden.
Na de tour afgezet bij het hostel, en daar kennis gemaakt met mijn roommates, die ik helaas gestoord had tijdens hun siësta. Vervolgens even wat gegeten: Instant pasta, water toevoegen 10 minuten koken en je hebt een lekkere en simpele maaltijd die goed vult.

Nog even wat gelezen en vervolgens kennis gemaakt met mijn buurvrouw, anna die werkte in de gezondheidszorg in aboriginal gebieden en haar poolse vriendin (helaas haar naam al weer vergeten) Daar gezellig een strandwandeling mee gedaan, nog even met z’n allen wat gegeten en vervolgens een biertje.
Het was intussen al weer donker geworden, en intussen zou de vloed ook opkomen, dus nog even naar het strand. Daar konden we nog even genieten van het oplichten van de zee, en ook van een soort van kwalletjes die duidelijk in het donker licht gaven (nee, lag niet aan dat ene biertje!!!) Toen het bed in na een lange, maar absoluut zeer geslaagde dag.

Donderdag 15 november

Vanmorgen eerst maar rustig uitgeslapen, na de vorige dag met weinig slaap, en ontbeten met sandwiches en even een beetje gelezen. Vervolgens vertrokken voor een wandeling over het strand naar cape trib. Kom ik bij het strand…… Da’s pech, strand weg. Het was op dat moment bijna vloed, zodat bijna de gehele kust onder water stond. Dus geen strandwandeling voor de eerste paar uur.

Ik ben toch maar even naar de receptie gelopen om te informeren hoe laat je naar de cape kon gaan lopen. Dat ging nog wel een paar uur duren.
Op dat moment zie ik mijn buurman in de bus van gisteren, die net een fiets gehuurd had. Hij had besloten om een stuk te gaan fietsen naar de Thomson creek Swimming hole om even te gaan zwemmen. Dat leek mij geen slecht idee, dus ook een fiets gehuurd. De eerste waar ik mee weg wilde fietsen was echter zo brak en gammel dat de ketting er steeds af liep. Dan maar de andere. Deze fietste beter. Maar dan alleen op rechte en aflopende delen. Maar zodra het omhoog ging begon de ketting te slippen omdat de tanden vrij ver weggesleten waren.

De kunst was dus om als het bergaf ging zo veel mogelijk snelheid te maken zodat je nog zo lang mogelijk de snelheid had om bergop te gaan. En dan maar hopen dat je de top haalde. Anders was het daarna weer bergop lopen. Gelukkig was alleen het eerste stuk heuvelachtig en ging het daarna over in een vrijwel vlakke weg waarop het goed te fietsen was.
Na een tijdje aangekomen bij de Tomson Creek Swimming hole en was het tijd voor een frisse duik in het water en om nog even opgegeten te worden door de vissen. Zaten een aantal kleine visjes in het water die blijkbaar de restanten van mijn vervellen nogal lekker vonden. Na onderweg nog even wat gesnackt te hebben doorgefietst naar Emmagen creek om daar ook nog even te gaan kijken en een duik te nemen.

Dit heb ik maar in mijn eentje gedaan aangezien mijn fietsgenoot toen wij voorbij het hostel kwamen stopte voor een middagdutje en het verder schrijven aan zijn boek.
Deze route was een grotere uitdaging omdat deze route niet meer geasfalteerd was en veel heuvelachtiger was dan de vorige route. Dit betekende echt hele stukken lopen en dan weer met een rotgang de heuvel af over een Gravel weg. Maar dit alles was de verfrissende duik in emmagen creek wel waard!
De terugweg ging gelukkig een stuk makkelijker omdat het nu eerst korte steile stukken klimmen was en daarna meer geleidelijke afdalingen afzuizen was.
Bij het hostel vervolgens precies op tijd de fiets weer ingeleverd en alsnog de strandwandeling gedaan. Onderweg een heleboel moois gezien en een mooi uitzicht gehad vanaf Kulki Lookout op cape tribulation.
Na deze wandeling was het al weer tijd voor het diner, een uitstekende steak en een biertje, voordat ik aan de nightwalk begon. Deze begon al gelijk goed, we waren nog niet het terrein af of we moesten al stoppen voor een 2 meter lange python op de oprit.
Tijdens de tocht helaas geen Tree Kangaroos gezien maar wel een aantal kleine insecten en een Guanna. Ondertussen een heleboel geleerd over het leven in de jungle. Op de terugweg nog wel een uil gezien, die op kwam vliegen van roadkill langs de weg en net zo mooi in de buurt in een boom bleef zitten.