de laatste loodjes van australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu de laatste loodjes van australie - Reisverslag uit Sydney, Australië van erwin boomars - WaarBenJij.nu

de laatste loodjes van australie

Blijf op de hoogte en volg erwin

25 November 2012 | Australië, Sydney

In Sydney aangekomen eerst gekeken waar ik mijn bagage kwijt kon. Dit kon ik gelukkig kwijt in een kluis bij het Sydney central hostel waar ik de laatste nacht zou blijven slapen. Vervolgens naar Paddy’s market gegaan voor de laatste souvenirs. Dit is daar de perfecte plek voor. Het is een hele verdieping vol met allerlei kraampjes met goedkope artikelen. Je ziet wel veel dezelfde producten in verschillende kramen, maar het is wel overal goedkoop.

Vervolgens door gegaan naar circular quay voor de ferry naar manly. Ik was mooi op tijd aan boord, maar toch met enige vertraging vertrokken omdat een andere boot voor ging. Nou ga je wel aan de kant als zo’n groot cruise schip de haven verlaat.

Achter dit cruise schip aan richting manly gevaren. Daar nog even een paar inkopen gedaan. Het hostel waar ik naar toe ga ligt op een plek waar je alleen per boot kunt komen. Dus alles wat je nodig hebt, moet je van tevoren van het vasteland meenemen.

Vervolgens vanaf manly met de bus verder gegaan. In de bus nog weer kennis gemaakt met een stel uit Friesland. Deze waren een paar maanden in Australië op vakantie. Nog een paar goede ideeën uitgewisseld voordat zij op de bestemming waren. Daarna was het ook niet ver naar mijn halte.

Daar eerst een half uur op de boot gewacht. Koud biertje er bij en lekker warm weer, geen klachten dus. Daarna met de boot door naar het hostel, lekker relaxed door de haven varen, en genieten van het uitzicht vanaf de boeg. Aan boord nog even gesproken met een bewoner van een huisje op een van de eilanden.

Op het eiland begon dan “de klim”. Deze was langer als dat ik mij herinnerde, maar hij was wel minder steil. Na een desondanks nog steeds pittige wandeling boven gekomen en ingechecked. Ze konden bij het hostel wel waarderen dat ik na 10 jaar weer was gekomen om daar opnieuw te logeren.

Ook kennis gemaakt met een Nederlandse die daar was om een weekendje te ontspannen. Dat moet hier wel lukken. Nog even een beetje gezeten op de veranda en verhalen uitgetypt op de laptop onder het genot van een beugel Grolsch. Het leven van een reiziger is zwaar!!!!!

Daarna nog even een maaltijd in elkaar geknutseld. Alweer pasta, maar dit keer aangevuld met allerlei gekregen ingrediënten van medebewoners van het hostel. Deze checken ook morgen uit en hebben dus allerlei ingrediënten over. Dus dat werd een met extra groenten gevulde pasta.
Dit is iets wat wel vaker in hostels gebeurt. Zaken die je niet meer nodig hebt of die je niet meer mee kunt nemen naar de volgende bestemming en nog goed zijn, gaan naar de General use box. Er is er altijd wel iemand blij mee.
Na het eten nog even verder gekletst en toen het bed in gedoken.

26 november

Vanochtend opgestaan en uitgecheckt. Vervolgens nog even day use bijgeboekt. Als je uitcheckt wordt je geacht de eerstvolgende veerboot te nemen. Blijf je langer, dan moet je een bedrag bij betalen. Vermoed dat het is omdat je in een nationaal park zit. Het uitzicht is die paar dollar echt wel waard.

Dus na het ontbijt lekker een paar uur op de veranda gezeten, bloggen en een beetje foto’s maken.

In het begin van de middag de veerboot gepakt en richting het centrum van sydney en het hostel gegaan. Dat neemt wel wat tijd in beslag, want het is een redelijke afstand, en boten gaan over het algemeen niet al te snel. Dus pas na een uur of 3 bij het hostel aangekomen. Daar ingechecked en even wat gaan eten.

En toen was de keuze uit chinees, noord chinees, west chinees, oost chinees, zuid chinees, Taiwanees (ook chinees) en uiteindelijk een pizzeria (van een chinees). Na de pizza dus weer terug naar het hotel voor dump tijd. In verband met ruimte en gewicht gaat alles wat onbruikbaar was in China en het niet waard is om op te sturen vanuit China of de prullenbak in of richting general use bak.

Nadat dit gebeurd was en de rest allemaal ingepakt was in de tassen nog even online gegaan om blogs te plaatsen en nog een beetje te chatten. Hiermee was ik toch nog weer tot vrij laat mee druk.

27 november, de laatste dag in Australië

Maar de volgende dag was het er al weer vroeg uit. Ik moest op tijd op het vliegveld zijn. Dus met de airport shuttle naar het vliegveld. Dan denk je: die pikt je op en dan ben je daarna vrij vlot al weer op weg naar het vliegveld. Niet dus. Het hostel zit blijkbaar aan het begin van de route, want we waren eerst nog meer als een half uur aan het rondrijden voordat we richting vliegveld vertrokken.

Daar ingechecked (tas viel mee, 3 kilo lichter als bij vertrek vanuit nederland) en nog even een “kaartje” voor het werk op de bus gedaan. Vervolgens was het de douane door, de laatste losse dollars opmaken, en aan boord voor de vlucht richting Shanghai.

Ik had een van de betere zitplaatsen aan boord. De 1e rij van de tourist class, bij het raam. Je hebt daar een schot voor je, in plaats van stoelen. Je kunt wel niet je benen volledig strekken, maar van je plaats af komen zonder dat je medepassagier moet opstaan gaat prima want de ruimte voor je is relatief groot. Verder zit je niet te klooien met een tafeltje uit de stoel voor je, je tafeltje en tv zitten in de leuning naast je wat wel zo handig is.

Wat wel opviel, ik was een van de weinige europeanen aan boord. Ik heb er in ieder geval niet veel gezien. De vlucht was lekker rustig. Dus een beetje film gekeken, even geblogt en wat geslapen. Vervolgens nog even een laatste Bundy & coke gedronken. Dat staat de komende jaren waarschijnlijk niet meer op de drankkaart.(feit, maar 1% van alle bundaberg rum gaat naar het buitenland (nieuw zeeland niet meegerekend), en dan nog voornamelijk naar engeland)

Na de landing bagage ophalen, door de douane en ik ben in China!
Rene stond al op mij al op te wachten en toen met alle bagage de Maglev trein in. Er rijdt vanaf het vliegveld een maglev naar de stad die 300 kilometer per uur gaat (max is zelfs meer als 400 als ik het goed heb) dit was echt een leuke ervaring om mee te maken.

Vervolgens was het met de metro door naar rene’s huis. Daar Anne en Thijs begroet. Thijs wasl helemaal opgebleven, speciaal voor mij. Hem nog even blij gemaakt met een kangeroe en een T shirt.
Vervolgens tas uitgepakt (en 1 logeerkamer bezaaid met kleren). Nog even een pizza gegeten en de laatste verhalen verteld onder genot van een biertje.