de chinese muur - Reisverslag uit Peking, China van erwin boomars - WaarBenJij.nu de chinese muur - Reisverslag uit Peking, China van erwin boomars - WaarBenJij.nu

de chinese muur

Blijf op de hoogte en volg erwin

04 December 2012 | China, Peking

Vanochtend vroeg opgestaan, ik zou naar de Chinese muur. Ik werd al om tien over 7 opgepikt. (op vakantie is dat heel vroeg hoor) Met mijn ontbijt in de hand van een grote mok thee en een pak koekje de bus in gestapt . Ik was de eerste. Vervolgens was het onderweg naar het volgende pick up adres. Dat adres was zo ongeveer aan de andere kant van Beijing. Daar een frans stel opgepikt, en even later ook de gids. Dit bleek dus de hele groep te wezen.

In de bus eert een heel verhaal gekregen van de gids over hoe het programma zou zijn en over de Chinese muur. Na dit verhaal een beetje met het Franse stel aan het praten geweest over hun reis.
Ze waren eerst naar India geweest en gingen na Beijing door China naar het zuiden en dan via Vietnam en Thailand naar Maleisië en Indonesië. Ik heb mijn reisverhaal ook een beetje verteld en daarna een beetje over koetjes en kalfjes gepraat.

Bij de muur eerst een kaartje gekocht om met de kabelbaan omhoog te gaan en daarna via de rodelbaan weer naar beneden. Op de muur kregen we nog even wat aanwijzingen van onze tolk/gids over hoe we alles het best kunnen doen. Eerst de ene kant op en terug. De andere kant is heel erg stijl.

En daar sta je dan op de Chinese muur!!!!!! Wow.

Eerst even rustig over gedacht, want de muur is wel indrukwekkend. En mooi. En leeg!!!!!!! Dat is echt ideaal voor mooie foto’s. Dat het zo rustig is komt omdat je nu absoluut buiten het hele toeristenseizoen zit, daar begint het nu echt te koud voor te worden. Ik heb zelf ook al een paar keer de vraag gekregen waarom ik in vredesnaam in deze tijd die trip maakte.

Nu viel de temperatuur vandaag nog wel mee, dus rustig begonnen met het lange stuk. Ik had me voorgenomen om terug te keren zodra de helft van de tijd die we op de muur hadden voorbij zou zijn. Dan was ik in ieder geval op tijd weer terug.

Onderweg veel foto’s gemaakt en dus ook veel stil gestaan. Dus het eindpunt van dit stuk van de muur niet gehaald. Toen de tijd half om was weer terug gegaan. Vervolgens nog even met een paar chinezen op de foto gegaan. (als zij met mij op de foto willen, wil ik ook met hun op de foto) Ik was dus ruim op tijd weer op het beginpunt.

Ik had nog bijna een uur over. Dus de andere kant op gegaan om dat stuk van de muur ook te bekijken. Ik snap wel waarom de gids afraadde om met deze kant van de muur te beginnen. Het is zo steil dat als je daarmee zou beginnen, sommige mensen de andere kant op niet meer zouden kunnen.

De klim mag dan wel pittig zijn, maar de uitzichten zijn het absoluut waard. Ik ben tot aan de tweede toren gekomen (het zwaarste stuk), de eerste toren was helaas net niet meer te halen vanwege tijdsgebrek. Een paar heel erg mooie foto’s geschoten. Toen weer teruggegaan. Dit is bijna net zo pittig als het omhoog klimmen, omdat je goed je gedachten er bij moet houden op de steile trappen.

Vervolgens vanaf het beginpunt weer met de rodelbaan weer naar beneden. Ik had helaas pech dat er voor mij een stel zat waarvan de vrouw het nogal spannend vond en dus constant aan het remmen was en naar beneden ging als zwarte kip advocaat (lekker langzaam) ik had bewust al wat langer gewacht voordat ik naar beneden ging, maar dit mocht helaas niet helpen. Gelukkig zat er niemand meer achter mij, dus kon ik een stuk zeeeeer langzaam gaan en zodra er dan weer een groot gat zat weer een stukje op snelheid gaan. Na een paar van zulke pauzes en sprintjes beneden aangekomen.

Daar het restaurant opgezocht, waar de gids al op ons stond te wachten. Naast de ingang zat daar een grote verhoogde vijver met daar in vissen en een laag kapot geslagen ijs er boven op. Kreeg spontaan een wild idee, ik maak een foto van die vissen. Dus mijn onderwater camera gepakt, even gekeken waar de vis zat, mouwen opgestroopt en hand in het water voor een onderwater opname. Dat water was wel goed koud, dus maar 1 opname gemaakt en toen snel de arm weer uit het water en alles snel weer droog wrijven.

Niet veel aan de hand dus. (vindt ik) Maar de gids zag dat en bonjourde mij gelijk naar binnen, om op te warmen bij de warme kachel. Ik heb het arme mens maar een plezier gedaan en ben met jas en fototas naar binnen gegaan. Tegen die tijd was alles natuurlijk al lang weer opgewarmd. Binnen de foto maar even bekeken. Helaas niet helemaal gelukt, het water is te troebel. Het enige wat je ziet is een vage vlek.

Daarna buiten nog even aan het voetvolley gedaan samen met de gids en de zoon van de restauranthouder. Zijn we mooi bezig, komt de kok naar buiten met een schepnet, vist een vis uit het water en daarmee ging het weer naar binnen. Ging mijn onscherpe vis daar nu de pan in?? We zullen het nooit weten.

Niet lang daarna kwam het franse stel er ook aan en konden we aan de chinese lunch. 3 soorten gerechten (nee, geen vis) en rijst. Het eerste was dezelfde sweet and sour pork van gisteren. Daarbij nog een ander vleesgerecht en een vrij pittig groentegerecht.
In ieder geval heerlijk gegeten.

Daarna ging het weer terug met de bus naar beijing. Ik had intussen van de fransen gehoord waar in Beijing de fake market zit. Dus gevraagd of de chauffeur mij bij de metro kon afzetten in plaats van bij het hostel. Dat was geen probleem (scheelde hun volgens mij ook een heel stuk rijden)

Dus met de metro door naar de fake market voor een nieuwe koffer met wieltjes. Ik was het gesleep met allerlei tassen helemaal zat geworden. Alles gaat in 1 koffer en klaar! Een mooie grote koffer gevonden waar alles wel in moet passen. Nog even een paar shirts er bij gekocht (ik kon er nog wel een paar bij gebruiken) en een sjaal gehaald. Ik zocht eigenlijk een dikke, maar zag een mooie hangen.

Daarna een plek opgezocht om even wat te eten. Leuk plekje gevonden, tent genaamd Hooters. Hadden een aanbieding van een grote cheesburger (en echt een goede!) met een Tiger beer (uit Singapore) voor 55 RMB. Na het eten nog even wat met het personeel gekletst, paar lange sluitertijdjes gemaakt van de kruising en toen weer terug naar het hostel voor film kijken, een echt vage film uit Tsjechië, en om een biertje te drinken.

  • 13 December 2012 - 08:34

    Anne:

    Hoi Erwin,

    leuke verhalen over China;-) Zo herkenbaar allemaal!
    Geniet nog van je reis en hopelijk snel weer een update. Je hebt trouwens nog een t-shirt laten liggen hier (bloody oath?), we zullen het meenemen naar Nederland.

    Veel plezier nog!

  • 13 December 2012 - 08:39

    Anne:

    Met het personeel van Hooters gepraat? Dat is geen straf voor de gemiddelde man geloof ik haha!

  • 14 December 2012 - 13:26

    Erwin Boomars:

    dank je alvast voor het meenemen. ik vertrouw er op dat rene de bundy en coke wel opdrinkt.

    over goede hotels.. wordt voorlopig de laatste update omdat ik zo twee en een halve dag in de trein mag gaan zitten!

    ik moet zeggen, was absoluut geen probleem om met het personeel te praten, ze spreken zeer goed engels voor een chinees in beijing!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erwin

Actief sinds 24 Jan. 2008
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 27942

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 24 December 2012

australie, en dan via china met de trein terug

Landen bezocht: