over goede hotels en hangende kloosters - Reisverslag uit Datong, China van erwin boomars - WaarBenJij.nu over goede hotels en hangende kloosters - Reisverslag uit Datong, China van erwin boomars - WaarBenJij.nu

over goede hotels en hangende kloosters

Blijf op de hoogte en volg erwin

06 December 2012 | China, Datong

Op het station was het nog even wachten maar al vrij gauw konden wij aan boord. Natuurlijk maar aan 1 kant van de wagon, en ik moest natuurlijk met grote koffer en al de hele wagon door omdat ik aan de andere kant van de wagon zat.

Ik heb in ieder geval een mooie plek bij het raam en met tafeltje. Set van 2 stoelen aan mijn kant (dit omdat mijn rij stoelen de eerste van de coupe is na het bureautje van de carriage attendant) , set van 3 aan de andere kant. Naast mij zit een jonge chinese studente, en tegenover mij een oudere man en 2 studentes. In ieder geval had ik onderweg genoeg te praten gehad. Het ging soms wel een beetje met horten en stoten, maar met een vertaal app op de telefoon van een van de studentes ging het allemaal vrij goed.

Ze heeft mij ook nog even het adres van het hotel voor mij opgeschreven in chinese karakters voor de taxichauffeur. Maar als het goed is moest een taxi chauffeur het adres wel weten, want het was een heel goed hotel. Ik dacht toen dat het nog wel mee zou vallen. Tegen 10 uur ’s avonds aangekomen in datong, taxi gepakt en deze heeft mij afgezet bij het hotel.

Mijn eerste gedachte was van, dit klopt niet, de chauffeur heeft mij bij het verkeerde hotel afgezet. Een zeer grote lobby met marmeren vloer en een portier die de deur voor je open doet. Hij wou zelfs al een chinees mijn bagage naar binnen laten sjouwen. De naam van het hotel klopte wel, en ze verwachtten mij, dus maar ingecheckt.

Vervolgens door naar de kamer. Luxe 2 persoons met douche. Shampoo en zeepje is iets wat je daar dan wel verwacht, maar zaken als schoenenpoetshandschoenen, een scheersetje, kam en wattenstaafjes is iets waar ik niet op gerekend had.

Alles dus mooi even bekeken en toen even op het bed neergeploft. Tv aan, 60 zenders! Helaas 55 chinese zenders, maar gelukkig ook 3 nieuwszenders (weet je weer een beetje wat er in de wereld aan de hand is) en 2 fimkanalen. HBO had net op dat moment the two towers, dus lekker film gekeken en toen de ogen dicht gedaan.

7 december, over een nieuwe reisplanning regelen hangende kloosters bekijken.

Vandaag iets later het bed uit, en de spullen voor de trip naar de hangende kloosters bij elkaar gezocht. Probleempje. Ik ben blijkbaar gisteren bij het inchecken het draaiboek vergeten. Hierin staan dus alle adressen van waar ik ga overnachten en een heleboel andere gegevens waar ik zeer slecht zonder kan. Dus even geïnformeerd bij de balie. Na veel gebrekkig Engels van hun kant duidelijk gemaakt wat ik zocht. Er werd dus druk gezocht bij de balie, maar helaas werd er niks gevonden.

Dus tijd voor plan B.

Op de laptop staat een kopie van het schema. Moet ik deze maar even uitprinten. Na enig heen en weer praten is het dus duidelijk wat ik wil. Oh, dat kon wel geregeld worden, en binnen de kortste keren was dit geregeld. Erwin weer uit de brand.

Ondertussen even naar informatie gevraagd over wat een taxi naar de hanging Monistairies zou kosten. 200 RMB. En een retourtje zou op 350 RMB komen. Maar dan bleef de taxichauffeur ook nog op je wachten. Dat is geen slechte optie, dus het hotel dit laten regelen en mijn camera opgehaald.

Vervolgens dus met de taxi naar de monistairies. We waren nog maar net onderweg, of we stopten bij een tankstation en word ik uit de taxi gebonjourd. Niks aan de hand. Voor die afstand moest hij natuurlijk eerst tanken, en hij zal wel hebben gedacht dat het een beetje lullig is als bij het tanken de taxi ontploft met de passagier er nog in. Staat een beetje slecht op je CV.

Er ontplofte niks (had niet anders verwacht) en al gauw waren we al weer onderweg. Het was een rit van ongeveer een uur waarbij je het echte China ziet met oude buurtjes, kleine dorpjes en ook echt alle vormen van vervoer die ook enigszins bestaan in China. Van ezelwagen, via veel te hoog opgepakte vrachtwagens tot kolentreinen van zeker een kilometer lang.

Aangekomen was het er echt flink koud. Dus dik ingepakt alles gaan bekijken. Het was niet zo groot als ik had verwacht, maar het was absoluut zeker zo mooi als ik had verwacht. Het voordeel van het feit dat je buiten het toeristenseizoen zit, is wel dat je de plek bijna geheel voor je alleen hebt. Dus een aantal mooie foto’s kunnen maken, alles goed bekeken en toen snel de warmte weer opgezocht en met de taxi weer terug. Onderweg nog even wat bijgeschreven met mijn blog.

Tegen een uur of 4 was ik weer terug. Net te laat om nog iets te gaan doen, en net te vroeg om te gaan eten. Dus eerst een film gekeken en een beetje aan de blogs gewerkt. Dit is echt iets waar veel tijd in gaat zitten, meer als ik in eerste instantie had verwacht. Dus ik moet het ook echt iedere keer tussen de bedrijven door blijven doen. Ik ga er in ieder geval geen dingen voor laten vallen.

’s Avonds voor pizza gegaan. Ik had geen zin om een kapitaal aan eten uit te geven, en pizza viel wel mee qua prijs.
Ik moet zeggen, een bijzondere ervaring, Chinese pizza.

-Een vrij dikke pizza, zonder of te klef of te droog te worden
-Daarop een pittige tomatensaus, China style.
-Afgemaakt met een dikke laag groenten en vlees.
-En als topping precies genoeg kaas.

Een biertje er bij en ik kon er weer tegen aan.

Na het eten tv gekeken (the return of the King) en verder gewerkt aan de blog. Ik heb maar besloten om het stuk over Sjanghai voorlopig uit te stellen, en verder te gaan schrijven vanaf Beijing totdat ik weer bij ben. Vervolgens nog even geprobeerd om wat online te zetten, maar helaas is dit niet gelukt. De login pagina laadt niet (zal wel aan de Chinese censuur liggen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

erwin

Actief sinds 24 Jan. 2008
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 27942

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 24 December 2012

australie, en dan via china met de trein terug

Landen bezocht: